Biały Słoń
Część I
Pan Doktor Jacek Bartosiak w swoich licznych wypowiedziach twierdzi, że Polska aby sprostać wyzwaniom i zagrożeniom potrzebuje sił zbrojnych nowego typu. W jednej ze swoich wypowiedzi, Doktor Bartosiak porównał polską marynarkę wojenną do białego słonia. Według legendy królowie Tajlandii chcąc kogoś ukarać obdarowywali delikwenta białym słoniem, który był uważany za święte zwierzę. Słonia nie można się było w żaden sposób pozbyć, a ten kto otrzymał ów podarek, zobowiązywał się do kosztownego utrzymania zwierzęcia. W krótkim czasie biały słoń dosłownie rujnował osobnika obdarowanego tym prezentem.
Traktat Wersalski zagwarantował Polsce dostęp do morza. W krótkim czasie, Polska wybudowała port w Gdyni i stworzyła flotę wojenną, która była duma naszego państwa. Powstała szkoła morska w Tczewie i wybudowano flotę handlowa. Polacy byli dumni z faktu że dzięki dostępowi do morza Polska otwiera się na świat i rośnie w siłę. 13 sierpnia 1923 roku, polski żaglowiec "Lwów" w rejsie do Rio de Janeiro, jako pierwszy statek pod polską banderą przekroczył równik. Do legendy przeszły polskie statki transatlantyckie M/S "Batory" i M/S "Piłsudski" i po dziś dzień są nasza duma. O tym wszystkim można przeczytać w zapomnianej już trylogii Karola Olgierda Borchardta "Znaczy Kapitan", "Krążownik spod Somosierry" i "Szaman Morski". II Rzeczpospolita inwestowała w morze. Naród rozumiał inwestycje w okno na świat, mimo że był to tylko mały lufcik. Dzięki wielkiej pracy wizjonera Generała Mariusza Zaruskiego, biedny naród skrwawiony wojnami, kupił Polsce "Dar Pomorza", "Zawisze Czarnego" i dwa nowoczesne okręty podwodne ORP "Orzeł" i ORP "Sęp". Gdynię połączono linią kolejową z Zaleszczykami liczącą 1314 kilometrów. Było to najdłuższe połączenie kolejowe w II Rzeczpospolitej. Pozwalało Polsce połączyć Bałtyk z Morzem Czarnym. Międzymorze stawało się faktem. Po II Wojnie, granice Polski uległy zmianie. Linia brzegowa wydłużyła się. Otrzymaliśmy Szczecin, ale straciliśmy Zaleszczyki, Wilno (kolebkę polskich marynarzy), Kresy i dostęp do Morza Czarnego.
Teraz też chcemy budować Międzymorze! Koncepcja słuszna sięgająca początków naszego państwa. Król Bolesław Chrobry odbijając Grody Czerwieńskie doskonale zdawał sobie sprawę z położenia Polski między Bałtykiem i Morzem Czarnym. Pan Doktor Bartosiak stanął na czele Centralnego Portu Komunikacyjnego, który miał powstać w Łodzi. Brama na Morze Czarne zaczęła nabierać rumieńców. CPK pozwoliłaby na rozwój szlaków handlowych z północy na południe i ze wschodu na zachód. Aż chciało się chwycić za łopatę i budować nowoczesną Polskę! Projekcja siły rosła, owszem na papierze, ale rosła. Raczej nie trzeba tłumaczyć roli sił zbrojnych w tych planach? Linie komunikacyjne muszą być chronione, zwłaszcza te wiodące ze Szczecina i Gdyni w kierunku Odessy i rumuńskiej Konstancy. Oczywista, oczywistość. Takie połączenia na pewno nie będą dobrą nowiną w Londynie, Waszyngtonie, Berlinie i Moskwie, o czym już się przekonaliśmy na własnej skórze, wspomnę tylko Potop Szwedzki i nieszczęsny Wrzesień 1939 roku zakończony w Jałcie Linia Curzona. O Grodach Czerwieńskich nie wspomnę. Wrócę jednak do naszego białego słonia jakim podobno jest polska marynarka wojenna. Na jej
barki spadnie ciężar ochrony CPK i Międzymorza.
Długości linii wybrzeża Polski wynosi 775 km. Pas wód terytorialnych Polski ma długość 440 km. Posiadamy dwa strategiczne porty w Gdyni i Szczecinie. Po wybudowaniu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, trzecim ważnym portem będzie Elbląg. Trzeba też wspomnieć o koncepcji połączenia drogowego Via Carpathia, które również wejdzie w obszar strategicznych zadań polskiej marynarki wojennej.
Obecnie polska granica morska jest chroniona przez marynarkę wojenną. Ten ten truizm obala tezę Doktora Bartosiaka jakoby nasza flota jest białym słoniem. Gazoport w Świnoujściu i złoża gazu w polskiej strefie brzegowej muszą być osłaniane przez polska flote.
Podstawą prawną obrony granic Polski stanowią
- Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
- Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej ustawa z dnia 14 grudnia 1995 r.
- Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Urzędzie Ministra Obrony Narodowej
Linki do pełnej treści ustaw zamieściłem poniżej.
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19900780461/U/D19900461Lj.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150000827/U/D20150827Lj.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19960100056/U/D19960056Lj.pdf
Artykuł 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej mówi:
Art. 3. Granica państwowa na morzu przebiega w odległości 12 mil morskich od linii podstawowej, określonej w odrębnych przepisach, lub po zewnętrznej granicy red włączonych do morza terytorialnego.
Artykul 6 mowi:
Art. 6. Rzeczpospolita Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym.
Artykul 7 ustep 1 mowi:
Art. 7. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych odpowiada za ochronę granicy państwowej na lądzie i na morzu oraz kontrolę ruchu granicznego, w zakresie określonym w odrębnych przepisach.
Twierdzenie Doktora Bartosiaka, że jakoby polska flota jest białym słoniem to czysta aberracja!
Celowo pomijam polskie zobowiązania wobec NATO oraz Traktat Lizboński które mają wpływ na rozwój marynarki wojennej i zadania jakie musi wypełnić wobec tych podmiotów. Trzeba pamiętać że Litwa, Lotwa i Estonia, praktycznie nie posiadają sił morskich i są zdane na łaskę i niełaskę Polski, Szwecji i Finlandii. Ze względu na zobowiązania Polski jakie wynikają z członkostwa NATO i Unii Europejskiej, polska marynarka wojenna jest zmuszona do wydłużenia swoich działań na wody terytorialne państw bałtyckich.
Polska Marynarka Wojenna zorganizowana jest następująco:
3 Flotylla Okrętów w Gdyni w skład której wchodzą:
- Dywizjon Okrętów Podwodnych w Gdyni
- Dywizjon Okrętów Bojowych w Gdyni
- Dywizjon Okrętów Wsparcia w Gdyni
- Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni
- Grupa Okrętów Rozpoznawczych w Gdyni
- Morska Jednostka Rakietowa w Siemirowicach
- 9 Dywizjon Przeciwlotniczy w Ustce
- 43 Batalion Saperów w Rozewiu
- Komenda Portu Wojennego w Gdyni
- Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej w Gdyni
- Okręt muzeum ORP Błyskawica
- Zespół Redakcyjno-Wydawniczy MW
- Klub Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni
- Poligon Kontrolno-Pomiarowy MW
- 2 dywizjon Okrętów Transportowo-Minowych w Świnoujściu
- 12 dywizjon Trałowców w Świnoujściu
- 13 dywizjon Trałowców w Gdyni
- 8 Batalion Saperów w Dziwnowie
- 8 Dywizjon Przeciwlotniczy w Dziwnowie
- Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu
- Klub 8 FOW
- Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni
- 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni
- 44 Baza Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach
- Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej w Gdyni
- 6 Ośrodek Radioelektroniczny w Gdyni
- Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce
- Szkoła Podoficerska Marynarki Wojennej w Ustce
- Ośrodek Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego w Gdyni
No comments:
Post a Comment